fbpx
 x 

HVORDAN VELGE EN FARGE DU LIKER 

Fargevalg er ikke enklet, og det er tilnærmet umulig å se hvordan en farge blir uten å prøvemale der du skal ha fargen. Lyset påvirker fargen veldig mye, du må derfor se en farge i både dagslys og lampelys før du vet hvordan den ser ut. Lyse farger får rommet til å virke større/fjernere og mørke farger gjør rommet mindre/nærere

Det kan være lurt å starte med å tenke litt på hvilken retning du ønsker. Ønsker du deg mot hvitt, rødt, blått, grønt osv og om du ønsker å ha det lyste eller mørkt.

Farger påvirker oss mer enn vi aner.

Gult: er solens farge og kan brukes i solfattige rom til å gi varme og følelelse av sol. Gulfarge skaper glede, optimisme, kreativitet og gir en lun atmosfære, og det sies vi lærer best i gule rom. Gul er derfor ideel til klasserom og arbeidsplass. Gul er verdens mest brukte farge, men ren gulfarge er vanskelig å bruke, blir ofte metamerisk og er fargen for falskhet. Metamerisk vil si at fargen skifter farge etter hvilke lys du ser den i, slik at du ikke får en konstant lik farge.

Rødt: er en farge som tiltrekker synet vårt og øker vår årvåkenhet. Rødt står for livsviktig, energigivende/oppkvikkende, brann/varme, aktiv og fare. Rødt øker adrenalinet og hjerterytmen vår og brukes helst i rom det skjer noe som oppholdsrom og ganger. Rødt bør ikke brukes på soverom, kontorer, fabrikker eller stressområder.

Blått: er vinterens farge som gir ro, tilbakeholdenhet og tillit. Blått egner seg godt til rom som soveværelse, kontorer og behandlingsrom. Tradisjonellt er blått brukt mye på kjøkken, og noen mener denne fargen holder insekter borte. Blåfarge kan svale ned varme rom og gi litt friskhet.

Grønt: er plantenes og vårens farge og asosieres med vekst og håp. Grønt gir harmoni og beroliger, passer godt til rom som bibliotek, lesesaler eller rom en ønsker å ha ro og konsentrasjon i.   

Vi blander maling i tilnærmet alle farger. Jotun, Becker, Flugger, NCS, RAL m.fl.

Har du ett gammelt malingspann av den fargen du skal ha

Skriv ned så mye du kan av det du finner av navn, koder og tall på etiketten som er klistret på spannet eller lokket.

Til mer info du klarer å lese av etiketten, til større sjanse er det for å få lik farge.

Har du en farge du liker, men mangler koden.

Last ned JOTUN SIN APP "COLORDESIGN" Der kan du bruke bilde du tar med kamera på mobilen eller laste opp bilde du allerede har lagret og finne kodene til alle fargene på bildet. Det er vanskelig å få helt rett farge med denne, men du kan treffe ganske nær.

Eller du kan ta med / send oss en liten fargebit, så finner vi koden for deg. 

Er du usikker på hvilke farge du ønsker;

Da kan du gå til JOTUN SIN NETTSIDE MED FARGER, eller inn på JOTUN SIN APP "COLORDESIGN" , eller fargevelgerne hos BUTINOX UTE , BUTINOX INNE , TYRILIN , TRESTJERNER , RAL FARGER og  BECKER. Der kan du prøve deg fram med forskjellige farger på egne bilder eller bilder som ligger i fargevelgeren fra før.

- eller du kan kikke på / bestille fargekart som ligger i:

Vær obs på at fargene man får opp på skjermen kan avvike noe fra virkeligheten. Uansett er det beste å male en fargeprøve der du skal bruke farge, slik at du ser hvordan fargen blir i både dagslys og kveldslys.

Du kan også spørre en fargeekspert hos jotun på Jotun sin FARGERÅD SIDE de svarer alle hverdager.

NCS punkter

Hvordan forstå NCS-fargesystemet (Natural Color System) som er det mest brukte fargesystem i Europa.

Lærer du deg dette systemet, kan du nesten "se" fargen for deg bare ved å lese koden, fordi koden beskriver farger nøyaktig slik vi ser dem.

Hele systemet er bygd opp rundt fargene hvitt W, svart S, gult Y, rødt R, blått B og grønt G, disse kalles elementærfargene.

 

Slik knekker du fargekoden: Hva betyr NCS-kode S 1050- Y90R.

1. S

S betyr Second Edition og er den standariserte versjonen som blir brukt i dag. Ser du en NCS-kode med S foran vet du at det er den siste oppgraderte versjonen fra 1995, men det brukes fortsatt noen farger etter den gamle versjonen uten S, som f.eks 0502-Y som er Egghvit. Ofte er fargene like med og uten S, men du kan oppleve store forskjeller, så vær obs på om det er S eller ikke i koden.

2. Første ledd 1050 - Nyansetriangelet

1050 beskriver sorthet (i %) og kulørhet (mengde farge i %). 1050 har 10% sorthet og 50% Kulørhet/mengde farge. Resten av volumet i malingen opp til 100% utgjør hvitheten, 40% i dette tilfellet. Mengde hvitt må du regne deg fram til i hver enkelt kode.

Slik kan du enkelt se se om fargen har mye sorthet i seg og er mørk, eller om den har mye kulørhet/farge i seg som gjør den fargesterk, eller om det er lite av sorthet og kulørhet/farge slik at det er en lys og lett farge. Tallene til venster er mengden sorthet og tallene i bunnen er mange kulørhet/farge, følg strekene så finner du koden på den firkanten du liker.

 

 Nyansetriangel Sort Kulør Hvitt Maxmaling.no

3. Andre ledd Y90R kulørtonen/fargen.

Kulørtonene er de fire elementærfargene gul, rød, blå og grønn som er satt opp med lik avstand i en fargesirkelen med gult mot nord, rødt mot øst, blått mot syd og grønt som vest. En farge i dette systemet består aldri av mer enn 2 grunnfarger.

Koden Y90R betyr gul (Y) med 90% rødt (R). Dette er en rødfarge, selv fargekoden starter med gul er det bare 10% gul i den.

Ønsker du en mindre rød farge kan du f.eks velge Y50R som da vil ha 50% rødt i det gule (50% gul). Alle koder med tallet 50 i seg, kalles midtfarger, fordi de har like mye farge av begge og skiller opplevelesen av farge så når tallet er høyere enn 50 oppleves fargen som siste bokstaven, mens når tallet er lavere enn 50 oppleves farge som første bokstaven.

Slik kan du enkelt justere fargen til den fargen du ønsker deg.

Noen ganger står det bare en bokstav i andre ledd G, Y, R eller B, da er det en ren farge som kun består av oppgitt farge.

Dersom det bare står en -N i andre ledd består fargen kun av sort og hvitt slik at den ikke inneholder farge/kulørhet i det hele tatt, den er nøytral.

Når du forstår hvordan NCS- koden er bygd opp, er det lettere å se for seg hvordan fargen er hvis du får presentert en kode. Er tallet for sorthet høyt, får vi en mørk farge. Er tallet for fargestyrke høyt, får vi en sterk farge. 

Komplementærfargene er de fargene som ligger rett ovenfor hverandre i fargesirkelen og disse kaller vi kontrastfarger. Det trenger ikke være eksakt på andre siden av sirkelen, men i nærheten. Kontrastfargenes fargemotsetninger skaper kontrast og spenning når de brukes i ett rom.

NSC fargesirkel kulørtonekrets