Salgs og leveringsbetingelser

Innholdsfortegnelse:

1. Avtalen
2. Partene
3. Priser
4. Avtaleinngåelsen
5. Ordrebekreftelse
6. Betaling
7. Levering m.v.
8. Risikoen for varen
9. Angrerett
10. Undersøkelsesplikt
11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse
12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse
13. Kjøperens rettigheter ved mangel
14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
15. Garanti
16. Personopplysninger
17. Konfliktløsning

Innledning:

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett.

Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av Forbrukerombudet.

1. Avtalen

Avtalen mellom deg og Maxmaling.no består av opplysningene Maxmaling.no gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.

Ved motstrid mellom opplysningene Maxmaling.no har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

2. Partene

Selger
Firmanavn: Maxmaling.no v/Malingskongen AS
Kontaktadresse: Solerødveien 367 A, 3185 Skoppum
E-post: kontakt@maxmaling.no
Telefonnummer: 45 88 24 63
Organisasjonsnummer: NO 918 048 723 MVA
Kjøper er den person som foretar bestillingen.

3. Priser

Alle priser er inklusiv merverdiavgift. Det er ingen gebyr eller ekstra omkostninger utenom eventuell frakt.

Opplysninger om de totale kostnadene du skal betale, inklusive merverdiavgift og fraktkostnader, samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis på vår nettside før bestilling blir foretatt. (Vareleveranser til Svalbard eller Jan Mayen selges uten tillegg av merverdiavgift på varene, men det betales merverdiavgift på frakten. Det tilkommer også ett fortollingsgebyr på 281,-)

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når din bestilling er mottatt av Maxmaling.no.
En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Ordrebekreftelse

Når Maxmaling.no har mottatt din bestilling vil du umiddelbart motta en ordrebekreftelse. Skulle ordrebekreftelsen utebli, kan det være at mailadressen din er blitt skrevet inn feil, send da gjerne en mail til kontakt@maxmaling.no og etterpør ordrebekreftelen.
Det anbefales at du kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør du ta kontakt med oss så snart som mulig.

6. Betaling

Vi benytter Klarna Checkout som betalingsløsning, så alle våre salg håndteres av Klarna. Hos Klarna Checkout kan du betale med bankkort, kredittkort (VISA og Mastercard), faktura eller Klarna konto. Ved betaling med kort vil kjøpesummen belastes kundens konto umiddelbart.

Les mer om Klarnas egne brukervilkår her
Les Klarnas personvernerklæring her

Vil du snakke med Klarna sin kundeservice ring tlf: 21 01 89 91 eller mail: info@klarna.no

7. Levering m.v.

Varen på lager vil normalt sendes i løpet av 1-2 virkedager etter at ordren er mottatt. Ordre med bestillingsvarer, sendes så fort varene kommer inn på lager.

Levering av varen skjer ellers på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal Maxmaling.no levere varen til deg innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingsdato.

Leveringsstedet er nærmeste post i butikk til din oppgitte adresse, med mindre annet er særskilt avtalt oss imellom.

Uavhentede forsendelser:
Hvis en forsendelse ikke blir hentet hos Posten eller på Pickup-point (14 dager), vil kunden bli fakturert alle kostnader tilknyttet frakt og returfrakt. Det vil også bli tillagt et håndteringsgebyr pålydende kr. 250,-  (Ved å benytte seg av angreretten, og betale for returfrakten selv, vil gebyret bortfalle)

8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på deg når du har motatt varene eller varene er gjort klar for henting. Hvis leveringstiden er kommet og du unnlater å overta en vare som er stilt til
din rådighet, har du likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv (som at den går ut på dato o.l).

9. Angrerett

Vi gir deg alltid 60 dagers 100% fornøyd garanti. Det betyr at du kan returnere varen, uansett årsak, om du ikke er 100% fornøyd.

Maxmaling.no v/Malingskongen ønsker at du skal være 100% fornøyd med dine kjøp. Bestiller du en vare og ser at dette var ikke helt slik du hadde tenkt, uansett grunn, har du full returrett i hele 60 dager!

N.B! Gjelder ikke blandet maling, bestillingsvarer eller varer som er brukt, skadd, skitne eller på annen måte forringet, mer enn det som kan forventes ved at en undersøker produktet.

Dersom du ønsker å angre/returnere ditt kjøp innen 60 dager, bruker du:

Angrerettskjema (standardskjema som desverre bare sier 14 dager angrerett, vi har 60 dager)

send en e-post til kontakt@maxmaling.no med de samme opplysningene.

Eller denFelleseuropeiske Klageportalen for netthandel.

Har du ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom du ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år.

10. Undersøkelse av varen

Når du mottar varen, anbefales det at du undersøker om varen er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler.

Produktfeil eller skader som har, eller kan ha oppstått under transport må meldes omgående, og senest 4 timer etter mottak for at varen skal erstattes.

Melding om skade sendes på mail til kontakt@maxmaling.no eller sms til 45 88 24 63, dokumenter med bilde slik at det kommer godt fram hva som er skadet.

Vi sender normalt ut ny vare omgående.

11. Reklamasjon ved mangel/produktfeil

Dersom du oppdager en mangel/produktfeil ved varen, må du innen 2 måneder gi oss melding om dette.

Reklamasjon må skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.

Erstatning for feil eller mangler ved leverte varer, begrenser seg oppad til varens verdi.

12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom Maxmaling.no ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til ordren, og dette ikke skyldes Maxmaling.no eller forhold på vår side, kan du i
henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.
Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.
Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.
Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon. Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).

13. Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren.
Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.
Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.
Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.
Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved mangel.
Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikkeforskuddsbetalte uavhentede varer.
Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.
Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.
Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46. Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling.9 Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.10
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 250,00 + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

Kundedata/ personopplysninger vil ikke bli delt eller solgt til en tredjepart. Alle personopplysninger blir oppbevart ihht. norsk lov.

15. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 12 og 13.

16. Personopplysninger

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig. 9 Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling. 10 Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.
11 Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2.12 Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger.
Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning.
Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

17. Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten. 13 Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.